På tur

StartFragmentEndnu en uge er gået og vi har mindre end 3 uger tilbage her i Garoua.

En af de små drenge kommer forbi og siger hej næsten hverdag efter skole. Det er meget hyggeligt. I onsdags var vi i gang med at lave pizza, hvilket han synes var meget spændende. Han kiggede meget spændt og undrende ind i ovnen og holdte godt øje med pizzaen. Tror aldrig han havde set en pizza før. Vi har ofte besøg af børn og det er da hyggeligt, at de kommer og vil lege og spille spil med os.

Torsdag skulle vi have undervist eleverne på primary school. Da vi stod op undrede vi os dog over, at der var så stille. Vi plejer nemlig at kunne høre, når de har undervisning, da skolen kun ligger 200 m fra vores hus og de råber ret højt i klasserne. Vi gik hen på skolen og tjekkede og der var helt tomt. Senere fandt vi ud af, at der var teachers day og dermed ingen undervisning.

Senere kom Nama og ville lave mad. Vi gik med hende ned på markedet. Vi skulle have en kylling og vi gik derfor hen for at købe en levende høne. Her valgte Nama en god høne og fik den derefter slagtet. Det var lidt sjovt, men også mærkeligt, at vi så hønen som vi senere skulle spise.

Klokken 13 kom pastoren, som også er skoleleder på collage og sagde, at han ville tage os med til teachers day klokken 14. Vi skyndte os derfor at spise, komme i bad og i tøjet. Men da klokken var 14.30 var han endnu ikke kommet. Typisk afrikanere, som Nama også selv sagde. Han kom dog 14.40 og sagde at det var fordi han var faldet i søvn. Vi ankom og det var ret hyggeligt. Teachers day fejres med alle lærerne, hvor de samles for at spise sammen. Vi kunne kende nogle af lærerne, men mange vidste vi ikke hvem var. De havde fået syet tøj i det samme slags stof. Ret sjovt. Vi sad med vores fransklærer. Vi ankom ved 15.30 tiden og efter en time var der serveret lækker afrikansk mad bestående af 3 slags kød, kylling, gris og fisk og dertil pomfritter og plankton, som er friturestegte bananer. Da vi var færdige med at spise var det slut. Vi havde troet det ville vare til klokken 20 eller sådan noget, men allerede før klokken 17 begyndte folk at tage hjem og vi tog også afsted der. På vej hjem hentede vi Anna, som er en dansk pige fra Yaounde, som besøgte os nogle dage. Da vi kom tilbage til huset var der et nyt toilet udenfor vores dør og en håndværker, som ville fikse det. Udover kom vagten også, og ville lave mad til os. Vi besøgte præsidenten, mens de var i gang med henholdsvis og lave mad og toilettet. Vagten havde lavet lækre pandekager til os, som vi fik til aftensmad.

Lørdag tog vi på tur sammen med Anna, Elia og driveren. Vi tog til Gorges de Kola, hvilket er et meget flot natur område med vand og sten, som kan ses på billederne. Det var meget flot og spændene at se noget af Camerouns skønne natur. På vejen stoppede vi nogle gange hvor vi blandt andet så en bomuldsmark samt en mark med jordnødder. Der var flere der arbejdede på jordnøddemarken og vi prøvede at hive planterne op fra jorden og smagte jordnødderne. På vej hjem besøgte vi en planteskole. Her så vi mange forskellige frugttræer, som blandt andet var banantræer, citrustræer, og papaya. Vi havde endnu ikke smagt fisk hernede, men da vi var på restaurant spurgte vi hvad det bedste vi kunne få var, og det var fisk, så det besluttede vi os for at prøve. Sammen med fisken fik vi pomfritter, hvilket var ret lækkert.

Søndag stod den på kirke. Det var som det plejede, men denne gang med nadver og barnedåb. Dog kiggede vi en ekstra gang, da Francois også var i kirken. Francois er ham, der skal være vores kontakt person i Douala og også ham, som tog imod os da vi landede i Douala. Efter kirke gik vi på markedet for at handle ind til squashkage, som vi kunne bage om eftermiddagen. Senere på eftermiddagen kom nogle af drengene og lærte os lidt Fransk, det var ret hyggeligt. Vi fik pandekager til aftensmad, som vores vagt (der sover ude foran vores vindue) havde lavet til os, det var rigtig sødt af ham. Efter aftensmad gik vi til Elia for at få aftalt det sidste med mandag, hvilket endte ud i, at drengene lærte os Afrikansk dans, og vi lærte dem at danse Åhhh, Susanne vil du gifte dig med mig. De synes det var ret sjovt og vi havde en fantastisk stund, men på et tidspunkt måtte vi stoppe, fordi det var for hårdt at synge og for varmt at danse mere.

Mandag var vi igen på tur. Denne dag tog vi til Lagdo, som er en stor sø, hvor der laves elektricitet til bl.a. Garoua. Her så vi hyggelige markeder og fiskemiljø. Det var rigtig flot. Efter at have set markedet og fiskemiljøet, kørte vi hen for at se, der hvor elektriciteten bliver lavet. Det var i et militært område og af sikkerhedsmæssige årsager måtte vi desværre ikke tage billeder. Her var også rigtig flot og vi så på nogle flodheste, dog på lang afstand, så vi kunne faktisk ikke se, at det var flodheste, da det lignende sten. Efter at have været ved Lagdo, så vi nogle forskellige kirker, som var anderledes fra kirken vi kommer i. Kirkerne hørte også under EFLC, som er den Lutherske Brødre kirke i Cameroun. På vejen besøgte vi en familie, og de var så søde. Hun gav os peanuts og vi bestemte os for at give hende en gave, så vi købte sæbe til dem. Da vi gav hende det blev hun så glad, og hun ville give os noget igen. Vi fortalte hende, at hun ikke behøvede, men hun insisterede og vi fik både peanuts, græsker (som de kalder melon) og nogle blade som man spiser i meget sovs hernede. På vores tur hjem sang vi en masse sange og vi hyggede os meget, på trods af de dårlige veje. De dårlige veje er vi ved at vende os til. Driveren som ellers kun snakker fransk, siger mange lyde når der kommer bump, og vi siger masakra for you. Her skal der ikke så meget til før folk griner. Så vores tur var meget festlig. Da vi næsten var hjemme, spiste vi på et lille fiskemarked, hvor man fik en ny fanget fisk stegt på en slags grill, det var ret lækkert, og en sjov oplevelse. I Afrika spiser man meget bare med fingrene, så vi sad og spise en hel fisk uden at bruge hverken kniv eller gaffel. En ting som vi synes er lidt ulækkert og anderledes er, at når man får en hel fisk, spiser man alt på nær finner og ben. Det vil sige, at de også spiser hovedet og øjnene. Det kunne vi dog ikke helt få os selv til, selv om de nu siger det er det bedste kød på fisken. Efter at have spist os godt mætte i fisk tog vi hjem, og slappede af efter en lang og god dag.

Tirsdag har vi været i zoo. Det var meget anderledes end en dansk zoo. Zooen var ikke så stor, så der var ikke så mange forskellige dyr. Derudover havde dyrene heller ikke så meget plads i deres bure. Vi var lidt skuffet, men det var alligevel også sjovt at se en krokodille. En af deres aber var ikke i bur, så det gik bare

Efter besøgte vi kort Elias forældre, men da vi kun havde 1 time inden Anna skulle med bussen hjem til Yaounde skulle vi skynde os hjem og spise. Nama havde lavet mad ud af det, som vi havde fået af den rare dame dagen før. Da vi havde spist, skulle vi aflevere Anna ved bussen. Hun nåede den lige. Efter tog vi hjem og tog os en lur, vi var meget trætte. Om eftermiddagen, kom vores nye Afrikaner kjoler. Om aftenen legede vi åhh boogie woogie woogie med drengene. De forstod det dog ikke helt, men det var sjovt alligevel.

Her til formiddag, har vi været på college, hvor de i dag skulle have en test. Så vi har i dag været prøve vagter, det er meget anderledes fra en dansk test. Den er slet ikke lige så lang, og der er ikke opsyn på den samme måde. Det var ret sjovt at opleve.

Vi har det godt, men er også lidt sørgmodige over at der er så kort tid til at vi skal videre. Vi håber i har det godt i kolde Danmark, her har vi lidt over 30 grader hver dag.